Stockholms bästa brudbutik

Jag har, i min jakt på brudklänning, besökt de flesta av Stockholms brudbutiker så här kommer en liten sammanfattning. Jag vill ha en klänning med tyll och spets och inte allt för enkel så dessa butiker är sådana som har sånt. Bla klänningar från Pronovias och Sincerity. Det finns enklare så klart från tex Greta. Jag har en rosa klänning från dem och vet att deras klänningar äg något alldeles särskilt! De sitter skitbra och har en lyxig kvalitet. Jag vet inte vad deras brudklänningar ligger på men de "vanliga" kostar strax över 3000:-. Min budget för brudklänning låg mellan 8-18000:- (bra spann ;) )

Stockholm brud och fest:
Stockholm brud och fest var den första brudbutiken jag besökte. Där fick man välja ut ett begränsat antal klänningar att prova. De uppmuntrade att man skulle testa lite olika modeller men eftersom att man inte fick prova hur mycket som helst känns det som att det krockar lite.

Drop in eller tidsbokning?
De har drop in så vi hängde på låset. Det var nog klokt för sedan droppade det in ganska mycket folk. 

Fick man ta kort?
Nej, absolut inte fota. Det satt skyltar om det överallt. Man fick inte heller skriva upp vad klänningarna hette, den informationen behöll de i butiken. Det här var den enda butiken det var så här i. Det resulterade i att jag inte minns en enda klänning därifrån. 

Storlekar
Jag är ganska lång och har stl 38-40 men här fanns ingen av de klänningarna jag provade i rätt storlek. 

Service
Trevliga och det känns som de kunde sin sak. Nackdelen var att det var trångt och allt gick lite för fort. Att välja brudklänning känns som ett hyfsat viktigt beslut som inte ska förhastas.

Har ingen bild därifrån av förklarliga skäl men här är en annan bild från den dagen.  

Bröllopskällan
Här trillade vi in av en slump eftersom det ligger på samma gata som Stockholm brud och fest. 

Drop in eller tidsbokning?
De har tidsbokning men vi hade tur att den som bokat den tiden vi kom på inte hade dykt upp. Så jag fick prova ändå. Hur mycket jag ville. 

Fick man ta kort? 
Japp! Inga begränsningar och jag fick alla uppgifter om modeller och priser med mig hem.


Storlekar 
Bättre med storlekar faktiskt men generellt är inte storleksutbudet särskilt stort.  

Service
Med tanke på att vi fick komma in trots att vi inte bokat tid och att det inte var några som helst problem att nåla fast ärmar eller ta ner klänningar från provdockorna måste jag säga att servicen var väldigt bra!

Milagro
Hit gick jag utan smakråd. Kändes lite deppigt men det var en bra tid eftersom jag slutade jobbet tidigt. Butiken var väldigt fin. 

Drop in eller tidsbokning
Jag gick dit på drop in. En vardag mitt på dagen var jag själv i butiken. 

Fick man ta kort?
Yes, hon som jobbade där kunde ta kort på mig. Dock stod jag på en liten piedestal så jag fick bilder i ett osmickrande grodperspektiv och gick hem och grät och ville helst av allt inte ha något bröllop längre överhuvudtaget. 
Storlekar
För små. Precis för små. Så de gick på men sitter som ett korvskinn. Jag kan säga att modellen ovan kunde jag inte lyfta armarna i. Den klänningen var den enda jag provade med ärm. Jag kom på att jag glömt göra det på de tidigare butikerna jag besökt. 

Service
Trevlig, hjälpsam som kunde fota men kändes kanske aningen okunnig. Hon kunde inte svara på vilka ändringar som var möjliga. Men jag fick med mig priser och en katalog hem, katalogen rev jag sönder när jag kom hem för jag var så ledsen. 

White brud och fest/Whitebirds
(Sjukt otydligt vad de heter) 
Hit kom jag skärrad efter att ha bestämt mig att inte ge upp bröllopsdrömmen riktigt än. Jag körde min absoluta hat-väg dit och dessutom nästan kört på en cyklist. Det är en fin butik med fantastisk personal och jag kan rekommendera den starkt till alla som ska köpa brudklänning!

Drop in eller tidsbokning
Jag gick dit på drop in och såg till att vara där när de öppnade. Det kom rätt mycket mer folk efter några timmar som fick sitta ner och vänta. Butiken ligger på Norr mälarstrand så det finns gott om parkeringar nära. Akta cykelvägen bara ;)

Fick man ta kort?
Ja, inga problem. 
Storlekar
Jag kom in och grät i butiken och bad bara om någonting som passar så jag skulle slippa känna mig som en stoppad korv. De var jättevänliga och hade massor av klänningar jag kunde prova i rätt storlek! De hade också små piedestaler man kunde stå på för att få fallet ordentligt. Men den här gången kom jag ihåg att inte ta bilder när jag stod på dem. 

Service
Otroligt hjälpsam, kunnig, vänlig och proffsig. Hon som jag fick hjälp av är själv sömmerska och kunde göra alla ändringar. Hon visste ju själv då också vad som var möjligt/omöjligt att göra. Hade jag inte blivit nöjd med min klänning jag designat själv hade jag köpt min där. Det var bara det att jag hade en sån klar bild om hur jag exakt ville att min klänning skulle se ut att jag hade fått göra en kompromiss om jag köpt en av deras. Men jag har tipsat om dem och vet en annan som faktiskt också köpte sin klänning där efter mitt tips så det känns bra. Helt klart bästa butiken! Efter att ha varit där kändes det kul att gifta sig igen! 

Lillys
Lillys har bara sitt egna märke och var lite grann sista butiken jag tänkte prova i -annars designar jag en själv. Klänningarna föll mig inte i smaken i designen riktigt tyvärr. Men trevlig butik! 

Drop in eller tidsbokning 
Tidsbokning. Jag var själv i butiken och hade all tid jag ville. Men det var också en vardag mitt på dagen.

Fick man ta kort? 
Ja, konstigt nog var det bara på Stockholm brud och fest man inte fick det på! Jag hade ingen kompis med mig så expediten hjälpte mig.
Storlekar 
Allt jag provade var för litet men de får in nya storlekar rätt fort om man bad om det. Flera veckor snabbare än alla andra. De hade inte fått in alla modeller än heller så det kommer flera vartefter. 

Service 
Jättetrevlig, lättsam och hjälpsam. Ingen skillnad på Östermalm och Söder-butikerna alls hittills. Jag fick katalog och priser med mig hem. 

Garamaj
Vet att de har tidsbokning men tänkte att jag tittar in när jag ändå var på Birger Jarlsgatan och bara sneglar på vad de har, om det är värt att boka tid. De har bara sin egen design.

Drop in eller tidsbokning
Tidsbokning för 200:-. Absolut inte ok att bara knacka på och ta en titt. 

Fick man ta kort? 
Man fick inte ens komma in och titta. 

Storlekar
Jag har för mig att de skräddarsyr men de hade en del klänningar man kunde prova. 

Service
Otrevlig, dryg, känns inte ett dugg lyxigt och butiken var inte fin. Klänningarna börjar på 10-15000 kr. Och visst finns det en poäng att ha en superexklusiv brudbutik där de med alldeles för mycket pengar kan handla. Men det hade inte skadat om det var en fin butik med trevlig personal. Då hade de där 200:- kanske känts som något man hade kunnat kosta på sig. 

Matildas brud och fest
Där jag köpt min klänning och ligger i Sundbyberg. En liten, liten butik som ligger inuti en sybehörsbutik. Sjukt oglammigt!

Drop in eller tidsbokning
Tidsbokning på nätet.

Fick man ta kort?
Ja, men det var inte så mycket att ta kort på, de har några klänningar man kan prova men det var ingen som föll mig i smaken. Men det var bra att få se vad för olika spets, tyll och modeller som fanns att välja på. 

Storlekar 
Jag vet inte hur de gör med klänningarna de har i lager men de man designar själv skräddarsys. 

Service
Kunniga och vet vad som går/inte gör att göra. Vi har haft mycket mailkontakt som har fungerat bra med snabba svar. 

Att designa en egen klänning gjorde att jag fick den precis som jag ville ha den! Utan kompromisser! Dessutom till en tredjedel av priset som det hade kostat annars med de klänningar jag tittat på. Slutändringarna fixar de på plats. Det svåra är att veta av en liten, liten provtygbit hur hela klänningen blir. Hur mycket tyll som krävs eller hur långt släp som är lagom. Men de har varit hjälpsamma och jag är jättenöjd! Normalt tar det 8-10 veckor att få sin klänning där men min var klar på en månad. När de sen skulle skicka den gick det på ett par dagar bara. 
Bra pose med strumpan i handen! 

Vad man kan tänka på när man ska prova brudklänning: 

- Räkna inte med att det finns klänningar i rätt storlekar. Tyvärr. Det har inte varit megakul att prova när de inte går igen i ryggen och man ska försöka föreställa sig hur den skulle se ut om den passade. Det är en jäkla skillnad att få prova något som passar! De flesta klänningar var snyggare så. Så klart.

- Det är inte så glammigt att prova. Oftast är man flera som provar samtidigt och jag tycker att butikerna generellt inte är så tjusiga. På Stockholm brud och fest hade de ett nät man satte över ansiktet när man drog på sig klänningen för att inte få smink på och på White fick man ha på sig handskar. Man får hjälp i provrummet av expediten så förbered dig på att blotta dig! 

- Jag tycker det har varit en fördel att prova hos någon som är sömmerska. De vet exakt vad som kan göras och inte och det behöver inte blandas in en tredje part som ska förstå vad vi menar. 

- Ta många bilder om man får! Jag har tittat på korten tusen gånger och utan dem hade jag aldrig mints hur de såg ut eller satt. 

- Ta med en kompis! Jag har haft med mig vänner som har ungefär samma smak som jag och förstår mig och vad jag gillar. Att ha någon som har heeeelt olik smak kan ju vara lite knepigt.... 

- Tänk på att det är jättelång leverenstid på flera klänningar! Jag började prova i september och gifter mig i maj. Med 4 månaders levererans skulle det innebära att jag precis skulle kunna beställa en, ändra mig och beställa en till. Det finns klänningar på lager så visst kan man slå till lite spontant också men vill man lägga lite mer tid på det, inte chansa eller slå till på första bästa så måste man vara ute i rejält god tid! 

- Piffa dig. De gånger jag kommit direkt från jobbet i oömma kläder, håret i en knut, yttepyttelite smink och lite svettig har jag känt mig rätt risig. En brudklänning är ju bara magisk till viss del. De dagar jag faktiskt piffat mig lite inför provningarna har gått betydligt bättre eftersom jag känt mig snyggare redan från början. En lätt solning, en borste genom håret och några nya drag med sminkborstarna har gjort stor skillnad för mig! 

Lycka till och fråga gärna om ni undrar något! 
Annalisa
2014-12-11 @ 01:29:25

Åh, vilken bra guide! Jag ska gifta mig i augusti nästa år och jag har fortfarande inte provat en enda klänning. Jag drar mig verkligen för att göra det för det känns som att det kommer bli en alldeles hemsk upplevelse, har hört och läst alldeles för många skräckhistorier. Men nu ska jag nog våga ge mig ut!

Malin
2014-12-15 @ 20:24:23

Tack snälla! Jag har inte bara haft bra upplevelser med att prova så det var därför jag tänkte jag skulle dela med mig. Men jag har inte gett upp och står nu med en klänning som har allt jag önskar! Lycka till! Kram Malin

Annalisa
2015-02-09 @ 03:48:50

Nu har jag äntligen kommit iväg men har inte hittat nånting som faller mig i smaken riktigt så det får nog bli att jag syr upp en. Är du nöjd med Matildas fest? Hur är kvaliteten på klänningen och hur mycket fick du betala för den?

Svar: Hej! Jag är väldigt nöjd! Jag märker ingen skillnad i kvalitet på den och alla andra klänningar jag provat direkt. Det enda är att jag tyckte den såg lustig ut på bilden de skickade när den var "klar". Lite skev liksom. Men det åtgärdades och de sista ändringarna göra vid slutprovningen. Min klänning gick på ca 5000:-. Lycka till! Kram Malin
Malinella

Lowa
2015-02-20 @ 13:56:36

Snubblade över det här inlägget och ville bara säga att jag uppskattade det mycket. Jag ska gifta mig första helgen i september i år så jag ska börja prova klänningar snart och det var roligt och givande att läsa om din erfarenhet. Tack för att du delade med dig!

Svar: Hej! Vad kul att du hittat hit och att inlägget kunde hjälpa dig! Stort lycka till!
Kram Malin
Malinella

Jennifer Lindeberg
2015-06-03 @ 11:38:25
URL: http://urjenniferssynvinkel.blogg.se/

Åh tack för värdefull info. Ska ut på jakt efter bröllopsklänning nu.

Malinella
2015-06-03 @ 11:45:20

Kul att det är till hjälp Jennifer! Lycka till! Kram

Alice
2015-12-02 @ 11:19:52
URL: http://alicesdagbok.forme.se

Åh, tack snälla för infon!!! Jag ska på klänningsprovning den 23e januari hos Milagro och hos Lilly Brud & Fest. Kramisar!!!!

Svar: Åh lycka till!! Med vänlig hälsning, Malin
Malinella

Madeleine
2015-12-18 @ 18:15:44
URL: http://mammatrollet.blogspot.se/

Vilken underbar guide! Jag blev jättesugen att åka runt nu och prova klänningar! Gifter mig om två år då min äldre syster ska vigas i sommar och jag vill inte ta fokus från henne :)

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:20

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:21

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:23

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:25

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:27

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:29

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:30

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie

Anonym
2016-11-11 @ 08:08:32

Hej! Vill tacka så mycket för all bra info. Verkligen till hjälp och inspirerande! Du valde alltså Matildas fest till slut? Är väldigt intresserad av den butiken men har läst en hel del negativt på nätet om dem så jag undrar vågar man?! Något sörskilt att tänka på där tycker du? Tack på förhand! Vänligen Sofie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0